Pilisszentiván.hu
2025.04.24. György napja van

Fontos változások januártól az Ügyfélkapus ügyintézésben

Fontos változások januártól az Ügyfélkapus ügyintézésben

Jövőre megszűnik a portálra történő belépéshez használt ügyfélkapu-azonosítási szolgáltatás, 2025. január 15-től az E-önkormányzat portálra történő bejelentkezésre az Ügyfélkapu+ és az eAzonosítás lesz használható. A változásokkal kapcsolatos minden információt megtalálnak a "Részletekre" kattintva, továbbá a teljes dokumentum a hír csatományából letölthető. 

Ügyfélkapus belépést érintő változások

 

Tájékoztatjuk tisztelt Adózóinkat, hogy a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény 46. § (1) bekezdés és a jelenleg hatályos 119. § (5) bekezdése értelmében 2025. január 16-ot követően az egyfaktoros „Ügyfélkapu” azonosítási szolgáltatás megszűnik.

 

Az önkormányzatok, mint elektronikus ügyintézést biztosító – a DÁP tv. hatályba lépésével digitális szolgáltatás nyújtására köteles – szervek kötelesek a feladat- és hatáskörükbe tartozó ügyek elektronikus intézését a jogszabályokban foglaltaknak megfelelően biztosítani. Az önkormányzatok ezen kötelezettségének teljesítését az önkormányzati ASP rendszer az elektronikus ügyintézési portál rendszer révén támogatja, ahol az ügyfél jogosult ügyei intézése során ügyintézési cselekményeit elektronikus úton végezni, nyilatkozatait elektronikus úton megtenni. Erre tekintettel az E-önkormányzat portálon biztosított elektronikus ügyintézési folyamatokkal kapcsolatban a következőkről tájékoztatjuk.

 

A DÁP tv. 2024. szeptember 1-től hatályon kívül helyezte az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvényt (a továbbiakban: E-ügyintézési tv.).

 

A legfontosabb, E-önkormányzat portált érintő változások

 

Megszűnik a portálra történő belépéshez használt ügyfélkapu-azonosítási szolgáltatás, 2025. január 15-től az E-önkormányzat portálra történő bejelentkezésre az Ügyfélkapu+ és az eAzonosítás lesz használható.

 

Átmeneti szabályként rögzíti a DÁP tv. 119. § (5) bekezdése, hogy: „Annak a személyiadat- és lakcímnyilvántartás hatálya alá tartozó személynek, aki valamely e törvénnyel megszüntetett, a Kormány által kötelezően biztosított elektronikus azonosítási szolgáltatást vett igénybe, az azonosításhoz kötött digitális ügyeinek intézéséhez 2025. január 15-ig át kell térnie – választása szerint – valamely, a 46. § (1) bekezdés a) vagy b) pontja szerinti szolgáltatás használatára.”

 

A 46. § (1) bekezdése szerinti szolgáltatások az eAzonosítás, valamint az emelt szintű kétfaktoros azonosítást biztosító ügyfélkapu (Ügyfélkapu+).

A hivatkozott rendelkezés azt is kimondja, hogy az áttérésig tovább használhatók az e törvénnyel megszüntetett, a Kormány által kötelezően biztosított elektronikus azonosítási szolgáltatások, tehát az ügyfélkapus azonosítás 2025. január 15-ig használható az E-önkormányzat portálra történő bejelentkezés során.

 

Az Ügyfélkapu+ egy emelt szintű kétfaktoros azonosítási szolgáltatás. A kétlépcsős azonosítás célja, hogy emelje az elektronikus azonosítás biztonsági szintjét és támogassa a biztonságtudatos felhasználók, illetve szolgáltatók igényeit.

 

A szolgáltatás – ügyfélkapus bejelentkezést követően - az Ügyfélkapu felületén igényelhető az Ügyfélkapu+ igénylése funkcióra kattintva. Ehhez szükséges egy mobil eszköz (telefon, táblagép), egy, a mobil eszközre telepített hitelesítő alkalmazás és Ügyfélkapu azonosítás.

 

Sikeres szolgáltatás megrendelés esetén a továbbiakban a KAÜ-s azonosítást használó szolgáltatásokra az Ügyfélkapu+ gombra kattintva lehetséges a bejelentkezés.

Az ügyfelek a szolgáltatásról a mo.hu oldalon a bal oldali menüsávból elérhető „Segítség” menüpontban találhatnak bővebb információt a Tudnivalók az Ügyfélkapu- és az Ügyfélkapu+ azonosítással kapcsolatban cím alatt, valamint a Váltás Ügyfélkapu+-ra oldalon. A szolgáltatás használata (bekapcsolása) megismerhető a NISZ Zrt. által közzétett videóból is.

 

A fentieken túl az ügyfelek szíves figyelmébe ajánljuk A mobilalkalmazásról - Digitális Állampolgárság Program (DÁP) (gov.hu) honlapot, ahol folyamatosan informálódhatnak a Digitális Állampolgárság Programról és a kapcsolódó, az állampolgárok igényeinek és elvárásainak megfelelően kialakított digitális környezetben nyújtott szolgáltatásokról. Ezen a honlapon megtalálható az az információ is (például), hogy a 2021. június 23. után kiállított (korábban aktivált) eSzemélyi igazolvánnyal online is azonosíthatják magukat az ügyfelek a Digitális Állampolgár mobilalkalmazásban, így a regisztrációhoz nem kell kormányablakban személyesen megjelenni.

Az ügyfelek számára 2025. január 16-tól az egyfaktoros ügyfélkapus azonosítással történő bejelentkezési mód (Ügyfélkapu gomb) csak az ugyfelkapu.gov.hu felületén lesz elérhető, kizárólag az Ügyfélkapu+ szolgáltatás igénylése céljából.

 

A KAÜ-s bejelentkezési felületről lekerül az Ügyfélkapu gomb. A KAÜ-s azonosítást használó oldalakra (pl. Magyarorszag.hu, levelezési tárhely, ePapír, Cégkapu-regisztráció) a kétfaktoros Ügyfélkapu+-szal vagy Digitális Állampolgár Mobilalkalmazással lehet majd bejelentkezni.

 


Kapcsolódó dokumentumok

Ügyfélkaput érintő váltotások
  Kapcsolat

Cím: 2084, Pilisszentiván, Szabadság u. 85.
Telefon: 26/367-322
Fax: 26/367-397
E-mail: hivatal@pilisszentivan.hu